Företag drabbas när bluffmakare utnyttjar myndigheters varumärke

Just nu använder bedragare myndigheters varumärken för att lura dig som företagare. Därför vill vi uppmana dig att vara extra vaksam på meddelanden i form av till exempel mejl och sms som ser ut att komma från en myndighet.


Under hösten har Bolagsverket, Patent- och registreringsverket och Skatteverket alla råkat ut för att bluffmakare skickat falska meddelanden i myndighetens namn. Men hur kan du som företagare veta om det meddelande du har fått är falskt eller på riktigt?

Tips för att upptäcka bluffmeddelanden

  • Om du fått ett mejl kan du börja med att kontrollera avsändaren. Om mejlet är skickat från Bolagsverket så slutar mejladressen med @bolagsverket.se. Samma logik gäller för övriga myndigheter. Men titta noga – ibland är det bara en enda bokstav som skiljer sig.
  • Var vaksam om du ombeds göra saker skyndsamt, till exempel före ett visst klockslag. Det tyder på att det är bluffmakare i farten – så kommunicerar inte myndigheter.
  • Ett annat varningstecken är om du uppmanas att lämna ifrån dig uppgifter om bankkontonummer eller kreditkortsnummer. Myndigheter efterfrågar aldrig sådana uppgifter i mejl eller sms.

Är du trots ovanstående åtgärder fortfarande osäker på om meddelandet är äkta eller falskt? Då kan du kontakta kundtjänst på den myndighet som säger sig ha skickat meddelandet.

Vad gör du om du har fått ett bluffmeddelande?

Om du tror att du har fått ett falskt mejl eller sms bör du:

  • inte klicka på några länkar eller knappar i mejlet
  • inte öppna eventuella bilagor
  • inte svara på mejlet eller meddelandet
  • Radera det omedelbart

Om olyckan ändå är framme

Om du av misstag råkar klicka på en länk kan du drabbas av utpressningsvirus, så kallat ransomware.